Odgovornost i posvećenost članova akademske zajednice – bitne crte akademskog integriteta, posebno su došle do izražaja nakon prekida direktne nastave na Univerzitetu Crne Gore i nepredviđenih okolnosti izazvanih pandemijom virusa COVID 19, smatra direktorica Centra za unapređenje kvaliteta Univerziteta Crne Gore prof. dr Sanja Peković.

„Tokom onlajn nastave uglavnom su realizovana predavanja, uz jedan dio tekućih provjera znanja za koje su uspostavljene sigurne i bezbjedne okolnosti u cilju poštovanja akademskog integriteta. Naši nastavnici, saradnici i studenti uspostavili su bogatu i funkcionalnu digitalnu komunikaciju, u čemu im je Centar informacionog sistema pružao ogromnu pomoć i konstantnu podršku – veoma brzo nakon prekida direktne nastave, što govori o odgovornosti i posvećenosti članova akademske zajednice, a upravo su te crte bitan faktor akademskog integriteta“, kazala je direktorica Peković.
Ona ističe da je pandemija samo djelimično usporila aktivnosti na polju akademskog integriteta, za koje je, u proteklom periodu, Univerzitet dobio priznanje od Međunarodnog instituta za istraživanje i rad na sprečavanju nečasnog akademskog ponašanja i plagijata pri Univerzitetu u Ženevi (IRFPA)“.
Studenti su mogli da prođu obuku o akademskom integritetu kroz ranije kreirane onlajn kurseve, u okviru projekta „Jačanje integriteta i borba protiv korupcije u visokom obrazovanju“, koji su zajednički finansirali Evropska unija i Savjet Evrope kroz regionalni program „Horizontalni mehanizam za Zapadni Balkan i Tursku”.
„Kroz projekat Jačanje akademskog integriteta, koji podržava Ministarstvo nauke Crne Gore, započeta su i istraživanja u ovoj oblasti. Do sada je tim projekta prikupio veliku količinu podataka relevantnih za procjene koje su nam potrebne za definisanje preporuka i smjernica za dalje unapređenje“, kazala je direktorica Peković.
Prema njenim riječima, projektni tim je tokom aprila učestvovao na velikoj virtualnoj internacionalnoj konferenciji posvećenoj plagijarizmu širom Evrope i van nje ( 6th International Conference Plagiarism Across Europe and Beyond 2020) , čiji je organizator bila Evropska mreža za akademski integritet.
„S obzirom na to da smo utvrdili da je za očuvanje i unapređenje akademskog integriteta, vrlo važna pedagoška uloga univerziteta, tj. da neke pojmove studenti moraju direktno učiti (npr. akademsko pisanje), trenutno radimo na razvoju modela ishoda učenja u ovoj oblasti. Osim toga, u toku je i obrada, diskusija i interpretacija rezultata dobijenih putem vrlo obimnog upitnika koji je popunilo blizu 700 ispitanika“, kazala je direktorica Peković.
U planu Centra za unapređenje kvaliteta bili su i Dani kvaliteta, koji su pomjereni za jesen zbog okolnosti izazvanih pandemijom.
„Dani kvaliteta biće usmjereni na promociju kvaliteta univerzitetske djelatnosti u najširem smislu. Želimo da javno iskažemo našu temeljnu posvećenost izvrsnosti u nauci i nastavi“, najavila je direktorica Peković.